fåtölj, faldestoe, fauteuil

Fåtölj, haha visst är det ett väldigt fjantigt ord? Fåtölj Vad kommer det ifrån, jo det är "ett germanskt ord"  och beskriver en ihopfällbar stol! faldestoe vilket sedan utvecklades till fauteuil på franska, men fåtölj? Jag vet inte om de är min lite dalsländks-trollhätte dialekt som gör att det låter så jävla fult när man säger det? Speciellt om man säger det sådär slappt och sluddrigt som bara jag och morfar kan, med betoning på "ölj". I vilket fall som helst så ser det roligt ut ändå, men saken var den att jag kom på det här när jag letade efter en speciell fåtölj (jag småfnissar lite för mig själv när jag skriver det), men den jag träffade på hade bara en snurrgrej men iprincip samma koncept!





Sedan hittade jag äntligen den där lampan som jag blev helt kär i på Ullared av alla ställen, men jag vet inte vart den skulle kunna säljas annars. Helt underbar iallafall och sådär perfekt mysig nu till jul! En otroligt dålig bild printscreenade jag till mig också genom Ullareds webtidning, den är iallafall väldigt fager.



Ikväll ska jag försöka se andra halvan av The pianist och mysa med mig själv i soffan. Tända ljus och tyvärr ingen rökelse som är slut :( Men tyvärr är mina pengar det också. Det blir en mycket fattig vinter.

Over and out



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0