frukost, cupcakes, morotskaka & försvunnen kreativitet

Jag har en sån där jobbig känsla av att jag vill göra någonting, få ut lite mer av vardagen idag. Men jag vet inte riktigt vad. Jag känner mig kreativ men vet inte hur jag ska få utlopp för min kreativitet. Ett tag funderade jag på att köpa tyg och sy ett lapptäcke till min säng. Men då påminde sig mellan och högstadietiden sig snabbt och berättade för mig hur värdelös jag är på att hantera en symaskin, eller allt som har med att sy att göra. Det suger egentligen. Kanske skulle försöka bygga ihop någonting.. men nej vilka trä får jag använda mig av här hemma? Och vart ska jag vara någonstans? Det är faktiskt jobbigare än vad det låter att inte kunna agera ut allting. Jag får börja med att städa så kanske det kommer sippra ut lite kreativitet.



Till vänster presenterar jag min fruskost, min polska frukost som jag kallar den.
Den är inte polsk, de va bara de att Jessika gjorde sånna mackor till mig när vi va i Polen hos hennes mormor och morfar. Helt enkelt som ni ser ost, tomater och rödlök. Men med lite salt på!

Mina fina cupcakes också ;) Dom ser lite misshandlade ut där tycker jag, men dom va jävligt goda! Använde mig bara av ett vanligt grundrecept som ni kan hitta här! Morotskakan däremot var jätte god så den ska jag inte låta någon annan ta äran för (trots att jag snodde receptet på någon random plats ;p)


Morotskaka
400g Morötter, fint rivna
3st Ägg
3dl Strösocker
2 ½ dl Rapsolja
4dl Vetemjöl
1 msk Bakpulver
½ tsk Salt
1 msk Vaniljsocker
1 msk Kanel, malen
2 tsk Ingefära, malen
1 tsk Kardemumma, malen
Smör & Ströbröd till formen

Limefrosting
50g Smör
250g Philadelphiaost
1 ½ dl Florsocker
2st Lime, saften av
Kanel, malen

Gör så här
1. Skala och riv morötterna fint.
2. Vispa ägg och socker riktigt fluffigt.
3. Blanda mjöl, bakpulver, salt, vaniljsocker och kryddorna väl i en skål brevid, sikta därefter ner det i ägg- och sockersmeten.
4. Tillsätt de rivna morötterna och rapsoljan. Rör tills smeten är jämn.
5. Häll smeten i en bröad, rejäl pajform eller i en avlång bakform.
6. Grädda kakan i nedersta delen av ugnen i 175c, ca 40 min. Låt svalna helt.
7. Smält smöret och låt det svalna en aning.
Vispa sedan smöret, philadelphiaosten, florsockret och limesaften riktigt fluffigt med hjälp av en elvisp.
Bred ut frostingen på kakan och pudra kanel över.

Förvara morotskakan i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0